dag 1 naar Zurich (fr) - Reisverslag uit Kornwerd, Nederland van Hans en Frans Boer/Kuijpers - WaarBenJij.nu dag 1 naar Zurich (fr) - Reisverslag uit Kornwerd, Nederland van Hans en Frans Boer/Kuijpers - WaarBenJij.nu

dag 1 naar Zurich (fr)

Blijf op de hoogte en volg Hans en Frans

11 Juli 2017 | Nederland, Kornwerd

Dag 1 naar Zurich in Friesland
Afgelegd 125 km
Gelet op alle reacties werkt de site. Dat kostte de nodige moeite om er voor te zorgen dat onze berichten weer per email worden gepusht, maar tot onze verrassing is het hopelijk nu okee. Nog hartelijk dank voor alle reacties.
Vandaag een fijne tocht gehad over rustige fietspaden met een lekkere temperatuur, af en toe een zonnetje en voor zover er wind was, in de poeperd.
Via de duinen door Heemskerk, castricum naar Egmond en Bergen en verder naar camperduin en Petten. Daarna door plaatsen waar wij als fietsers toch ook nooit zijn geweest zoals De Stolpen, Oudesluis, De Haukes naar Den Oever. Op de afsluitdijk wind mee, dus dat schoot lekker op. Het Hotel in Zurich ligt pal aan de dijk en daarvoor hoefden we geen meter om te rijden. Volgens Tjerk, de hotelbaas hebben we een knusse kamer, kennelijk is dat een eufemisme voor erg klein. Trouwens het hotel is oude meuk, maar moeten wij waarschijnlijk nostalgisch noemen. Het hotel haalt naar onze mening niet de Groeten van Maxsticker.
Door Tjerk werd ons uitgelegd dat de Casper de Roblesdijk is genoemd naar een Potugees die veel heeft gedaan aan het versterken van de dijken. Bij Harlingen staat een standbeeld van hem, De Steenen Man genoemd, zoals de naam van ons hotel.
Wat hij ons vertelde las ik ook net in ons routeboekje, dus dat zal wel kloppen.
Als zo direct de Tour is gefinisht gaan we een biertje doen en daarna eten. Daarvoor nog even een rondje door het dorp om de kerk. Een inwoner van zurich wees ons op het graf van zijn op 3 jaar overleden zoontje met van die grote sneeuwballen, het graf van zn vrouw en de plek waar hij zelf zou worden begraven. Hij deed zn beklag over de beheerder die onvoldoede zn best deed om de grafzerken rechtop te laten staan en grappig was dat hij ook niet precies van welk geloof de kerk/kerkhof was.
Het diner was overigens prima in een bruine eetgelegenheid.

Morgen wacht ons veel regen met de finish in Groningen. In Frankrijk gingen we dan bidden in een kapelletje voor beter weer, maar die zijn er hier niet.

Groeten,
Frans en Hans

• 11 Juli 2017 - 20:31

Hanneke:

Frans en Hans heel veel plezier en veilige en droge

• 11 Juli 2017 - 20:40

MJ:

Hoi Hans en Frans,
    Wat een leuk idee om nu Nederland eens te fietsen en natuurlijk
    beginnen met de afsluitdijk! Ik ben een trouwe fan van jullie dus
    zet hem op

• 11 Juli 2017 - 20:52

Jan Veldhuis:

Flinke afstand op zo’n eerste dag voor twee zestigers. Ik wens jullie veel fietsplezier en hoop dat de weergoden jullie goed gezind zijn.

Groeten Jan

• 11 Juli 2017 - 21:06

Janny B:

Vandaag in ieder geval goed getroffen met het weer. Hopelijk valt het morgen ook mee. Zet hem op heren.

• 11 Juli 2017 - 21:46

Annet En Johan:

Hallo mannen

Dit is weer goed om te lezen dat jullie gewoon weer sportief bezig zijn en jullie je door niks en niemand laten weerhouden. Morgen zou ikzelf even onderduiken gezien het weerbericht maar donderdag maakt dat weer helemaal goed en kunnen jullie kilometers maken.
    Veel (fiets)plezier en geniet ervan.
    Veilige kilometers toegewenst.

Groetjes johan en Annet

• 11 Juli 2017 - 23:12

Rob Toman:

Hé wat leuk De Steenen Man, daar drink ik altijd m'n eerste versnapering op weg naar m'n broer op Ameland! Doe ze de groeten van 'die Fanta drinker'.

• 12 Juli 2017 - 08:43

Jan En Mies:

De eerste dag zit er op. Goed gedaan heren.
    Deze dag zal wel een natte dag worden. Het is hier in Malden bar en boos, het lijkt wel herfst.
    We hopen dat jullie een goed waterdicht regenpak hebben. Maar na regen komt zonneschijn en de vooruitzichten zijn goed.
    Vandaag een heel fijne fietsdag gewenst.

• 12 Juli 2017 - 09:21

Karin Van Der Schouw:

Heel veel suc6 vandaag mannen. Het zal behoorlijk nat worden.